De beste digitale marketingtermen voor social media die jij moet kennen!

De digitale wereld zit vol met marketingtermen en acroniemen zoals ROI (return on investment), CPC (cost per click), CTR (click through rate), KPI (key performance indicator) en talloze andere.
Het wordt een beetje overweldigend. Je begint het gevoel te krijgen dat je een andere taal leest. Maar wat probeert deze nieuwe taal jou nu te vertellen?!
 
We zijn hier om de code te ontcijferen en deze in jouw termen te zetten. Laten we beginnen.
Digitale marketing is een overkoepelende term die wordt gebruikt om elk type van online marketing te beschrijven, inclusief zoekmachineoptimalisatie, PPC, sociale-mediamarketing en e-mailmarketing.
We gaan onze digitale marketingtermen onderverdelen in verschillende categorieën, waaronder sociale media marketing, zoekmachinemarketing en e-mailmarketing. In deze blog leggen we jullie de sociale media marketing termen uit:

Social Media Marketing Termen
KPI – Key Performance Indicator

KPI’s komen in alle soorten marketing voor en bedrijven gebruiken ze om het succes van hun campagnes te meten. jouw KPI kan elk type analytisch zijn, zoals een click through rate, engagement rate, bounce rate, enzovoort. We zullen het hebben over verschillende marketing termen die belangrijk zijn in uw campagnes.

CPA – Kosten per acquisitie

Dit is een metriek die wordt gebruikt om te bepalen hoeveel het kost om één klant te werven. Je kunt dit berekenen door de totale kosten van jouw campagne te delen door het aantal conversies. Deze metriek is belangrijk omdat het jou daadwerkelijk laat zien hoeveel jij per conversie uitgeeft. Als deze kosten te hoog zijn, moet je overwegen om de marketingcampagne te herstructureren.

Lookalike Audience

Lookalike doelgroepen worden gebouwd met behulp van e-maillijsten. Dit is een manier om je te richten op gebruikers die vergelijkbaar zijn met de gebruikers die je al hebt. je kunt jouw e-mail lijst uploaden naar je Facebook reclamecampagne en het zal deze e-mails gebruiken om soortgelijke gebruikers te vinden en te targeten. Je kunt zelfs de e-mails die jij uploadt uitsluiten als je niet wilt adverteren bij huidige klanten. Met een lookalike publiek kun jij gemakkelijk nieuwe klanten bereiken die vergelijkbaar zijn met jouw bestaande klanten.

A/B Testing

Bij het uitvoeren van elk type van reclame, is het beste om de test te splitsen. Dit betekent dat je 2-3 soortgelijke advertenties hebt die allemaal tegelijk lopen om te zien welke het beste presteert. Je kunt hetzelfde beeld uitvoeren en de kopie verwisselen of andersom. A / B split testing zal jou helpen beter te richten op jouw doelgroep door te laten zien welke advertentie mensen graag zien. Wanneer je klaar bent met jouw a/b test wordt de advertentie die geweldig presteert weergegeven!

*Dit kan ook worden toegepast op e-mailmarketing.

Lead Generation/Lead Magnet/Lead Nurturing

Deze drie marketingtermen gaan hand in hand. Leadgeneratie is precies hoe het klinkt – hoe jouw bedrijf leads genereert of hoe jij de aandacht van de klanten trekt. Een leadmagneet is een kleine giveaway, gratis ebook, gids, etc. die jouw bedrijf aanbiedt aan klanten in ruil voor hun e-mail. Een leadmagneet is een hulpmiddel dat jouw bedrijf gaat helpen om die potentiële klanten vast te leggen. Zodra een potentiële lead een lead wordt, zul jij ze moeten koesteren tot ze een klant worden. Meestal koesteren bedrijven hun leads via hun verkooptrechter. Lead nurturing kan in de vorm zijn of het verzenden van e-mails, het retargeten op sociale media of het daadwerkelijk bellen van jouw potentiële klanten om hen op te volgen.

CTR – Doorklikpercentage

Bij het uitvoeren van een social media reclamecampagne laat de click through rate zien hoeveel keer er door gebruikers op een advertentie is geklikt. Om jouw CTR te berekenen moet je het totale aantal clicks dat jouw advertentie heeft ontvangen nemen en deze delen door het aantal keren dat de advertentie is getoond (impressies). Zet dat aantal vervolgens om in een percentage.

Engagement

Blog, Facebook berichten, tweets en foto’s op Instagram hebben allemaal verlovingspercentages. Dit is de mate waarin gebruikers met jouw merk communiceren. Hoeveel reacties heb je op dat bericht gekregen? Hoeveel shares heeft die blog ontvangen? Meestal is het zo dat hoe hoger je verlovingspercentage is, hoe beter je content is – wat geweldig is voor SEO. Als zoekmachines zien dat gebruikers interactie hebben met jouw website en social media kanalen wordt jij gezien als een opvallende bron in jouw branche.

Remarketing

De kans is groot dat je bijna elke dag remarketing hebt gezien. Als je online winkelt en een paar schoenen bekijkt, zal dit paar schoenen waarschijnlijk weer verschijnen op een andere website die jij bezoekt. Remarketing is een tactiek die wordt gebruikt om klanten die geen aankoop hebben gedaan terug te laten komen op jouw site.

Als jouw bedrijf meer dan één product verkoopt, kun je carrouseladvertenties opzetten om op andere sites te verschijnen, evenals sociale-mediakanalen. Deze advertenties zijn samengesteld uit verschillende producten die jouw klanten al hebben bekeken. Omdat ze al hebben gekeken naar deze producten, zijn ze waarschijnlijk geïnteresseerd in hen en zijn meer kans om te kopen als ze het product weer te zien.

Relevantiescore & kwaliteitsscore

Bij het uitvoeren van campagnes op Facebook krijg je een relevantiescore voor jouw creativiteit in de advertenties. Deze score wordt door Facebook aan elk advertentie gegeven. Het is een manier voor hen om te beslissen hoe relevant jouw advertentie is en hoe het zich verhoudt tot andere soortgelijke advertenties.

Google doet in wezen hetzelfde voor jouw betaalde zoekadvertenties door je een kwaliteitsscore te geven. Veel factoren gaan in jouw kwaliteitsscore, en het kan worden verbeterd in de tijd.

Waarom zou jij je zorgen maken over jouw relevantiescore of kwaliteitsscore? Nou, hoe hoger deze score, hoe meer jouw advertenties worden getoond ten opzichte van de concurrenten en hoe minder geld het zal kosten om dit te doen. Een betere score verlaagt de kosten per klik. Niet elke klik zal een conversie zijn, dus het is belangrijk om jouw CPC zo laag mogelijk te krijgen.

B2B en B2C

Business to business (B2B) en business to consumer (B2C) zijn twee marketingtermen die beschrijven met wie bedrijven in contact komen. Je verkoopt aan andere bedrijven of rechtstreeks aan consumenten – onze social media-experts kunnen je helpen beslissen op welke platformen jouw bedrijf zich moet bevinden. De strategie zal er heel anders uitzien als jij je richt op klanten in plaats van op bedrijven of besluitvormers. Er zijn enkele sociale-mediakanalen waar B2B-bedrijven niet op moeten zitten. De advertentiestrategie als jij je richt op andere bedrijven zal waarschijnlijk anders zijn dan een advertentiestrategie die gericht is op consumenten. Zorg ervoor dat je weet wie jouw publiek is!

CTA – Call To Action

Een call to action is meestal een knop die wordt gebruikt om jouw klanten aandacht te geven en ze te laten klikken, kopen, hun e-mail te geven of elke andere actie die jij wilt dat ze ondernemen. Een call to action kan gebruikt worden in social media advertenties, e-mail campagnes of op jouw website. De CTA moet groot en gedurfd zijn en in staat zijn om de aandacht van de klanten te trekken. Een effectieve CTA is ook kort, krachtig en to the point. Wanneer iemand op jouw website landt, moet hij of zij direct weten welke actie jij wilt ondernemen of het nu gaat om een verkoop, het invoeren van zijn of haar e-mail of het doorbladeren van jouw nieuwste producten.

Buyer Persona

Een buyer persona is iets dat jij of jouw marketingteam creëert en geeft een beter beeld van hoe potentiële klanten er uitzien. Dit omvat demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd en interesses. Dit is niet zomaar een verzonnen personage. Het is gebaseerd op onderzoek naar jouw doelgroep, zodat de koopmotivaties, het gedrag en de doelstellingen van de klanten in aanmerking worden genomen. Dit is een belangrijke stap in jouw marketingstrategie, dus sla het niet over!

Pixel

Dit is een stukje code dat op jouw website wordt ingevoegd voor trackingdoeleinden. Het kan analyses en gegevens over de klanten en hun bewegingen op jouw website verzamelen. jij kunt ook pixels gebruiken om klanten te retargeten met Facebook. Aangezien de pixel op jouw site elke klant volgt die hij bezoekt. Zo kun je deze gegevens gebruiken om ze te targeten in toekomstige Facebook-advertenties.

De pixel zal eruit zien als een stel woorden en symbolen als je niet bekend bent met HTML, maar het enige waar jij je echt zorgen over hoeft te maken is het kopiëren en plakken op de juiste plaats op jouw website. Facebook biedt geweldige tutorials over hoe dit moet voor bijna alle grote website platforms.  

Bedankt Pagina

Een bedankpagina is noodzakelijk als jij een e-commerce bedrijf bent. Waarom heb jij deze pagina nodig? Iets wat we vaak zien is dat klanten het afrekenproces doorlopen en dat de site hun conversies niet volgt. Een eenvoudige bedankpagina is alles wat jij nodig hebt om jouw ROI bij te houden. Deze pagina kan worden toegevoegd nadat mensen een aankoop hebben gedaan op de site, maar als je geen e-commerce bedrijf bent, kun je een bedankpagina toevoegen aan jouw contactformulier. Dit laat zien waar jouw klanten vandaan komen en maakt het bijhouden van uw conversies heel eenvoudig!

Heb je wat marketingtermen geleerd? We weten dat het veel is en dat sommige van deze termen verwarrend kunnen zijn! Mocht je vragen hebben dan kan je altijd bij ons terecht voor advies en hulp!

Scroll naar top